گزارش کارآموزی پژو 206،راهنمای تعمیرات موتور TUJP,K
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
مکانیک
گزارش کارآموزي پژو 206-راهنماي تعميرات موتور TUJP,K در 60 صفحه ورد قابل ويرايش
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
فصل اول:
باز و بسته موتور گيربكس
3
نصب مجدد موتور و گيربكس
9
فصل دوم:
باز و بست تجهيزات جانبي
11
تسمه دينام
13
باز و بست و پمپ هيدروليك فرمان
14
باز كردن سرسيلندر
15
باز و بسته كردن متعلقات سرسيلندر
20
مشخصات اجزاء سرسيلندر
22
بستر متعلقات سرسيلندر
28
باز و بست غلطك اسبكها
31
بستن اسبكها
32
نصب سر سيلندر
33
نصب جرخ دنده ميل بادامك و تسمه تايم
36
فيلرگيري سوپاپها
37
تنظيم كش تسمه تايم
38
باز كردن قطعات بلوك سيلندر
41
مشخصات اجزا موتور
44
باز و بست شاتون و پيستون
46
بيرون آوردن موتور و گيربكس
روشي كه در اين جزوه توضيح داده مي شود، در خودروهاي داراي گيربكس اتوماتيك و دستي يكسان مي باشد.
ابتدا مايع سيستم خنك كننده، روغن موتور و گيربكس تخليه مي گردد.
اجزاء سيستم هواي ورودي به موتور شامل لوله خرطومي هواي ورودي به موتور، بستها، مجموعه هواكش جدا مي شود.
بستهاي باتري، باتري و سيني زير باتري را باز كنيد.
بدون باز كردن اتصالات و لوله هاي سيستم فرمان هيدروليك، پمپ هيدروليك را جدا كنيد.
سوكت (ترمينال) مربوط به سيستم BSI را باز كنيد.
اتصالات برقي و كانكتورهاي سيمهاي متصل به باتري و جعبه فيوز كنار باتري را جدا كنيد.
شيلنگهاي رفت و برگشت آب مربوط به رادياتور بخاري را باز كنيد.
شيلنگ ورود و خروج آب موتور را باز كنيد.
شيلنگ خلاء مربوط به بوستر ترمز را باز كنيد.
درانتها، رادياتور را باز كنيد.
در خودروهاي مجهز به گيربكس دستي، سيم كلاچ را باز كنيد و اهرم كلاچ را آزاد كنيد.
در خودروهاي مجهز به گيربكس اتوماتيك، كابل كيك دادن از روي گيربكس باز كنيد.
اتصالات جانبي مربوط به دسته سيم اصلي ECU را جدا كنيد.
سپس پايه نگهدارنده ECU را از روي گلگير سمت راست جدا كرده و بعد از آن كانكتور اصلي ECU را جدا كنيد.
منبع انبساط سيتم خنك كننده همراه با پايه نگهدارنده آن را باز كنيد.
سپس كنترل يونيت سيستم سوخت رساني و جرقه (ECU) باز شده را، از روي بدنه خودرو برداريد.
سيم گاز را باز كنيد.
با اطمينان از كم بودن سوخت در لوله ورودي آن را از گالري سوخت جدا كرده و مسدود كنيد.
پايه لرزه گير اتصال سرسيلندر به دسته موتور سمت راست (از ديد راننده) را باز كنيد.
اتصال شيلنگ خلاء MAP سنسور به مانيفولد هوا را از روي موتور را جدا كنيد.
كمپرسور كولر را بدون باز نمودن سيستم كولر از روي موتور باز كنيد و دور از موتور نگه داريد. سپس مطمئن شويد كه به اتصالات سيستم كولر آسيبي وارد نمي گردد.
با شل نمودن مهره هاي مربوطه (7.8) لوله اگزوز را از محل اتصال به مانفولداگزوز (گلوئي اگزوز) جدا كنيد.
سپس بست نگهدارنده 2 را جدا كنيد، تا لوله اگزوز مياني جدا گردد.
اتصال دسته موتور سمت راست (4) به ضربه گير دسته موتور را باز كنيد.
توجه: احتياج به جدا نمودن كامل دسته موتور از بلوك سيلندر نمي باشد.
براي جلوگيري از خراب شدن رزوه پيچ در هنگام باز نمودن مهره روي ضربه گير دسته گيربكس (5) توسط جرثقيل موتور را به اندازه خيلي كم به سمت بالا كشيده تا وزن موتور توسط جرثقيل مهار گردد، سپس مهره روي ضربه گير دسته گيربكس (5) را باز كنيد.
پيچ و .مهره ضربه گير دسته موتور عقبي (6) كه پلوس از داخل آن عبور مي كند و پيچ هاي نگهدارنده بلبرينگ پلوس سمت راست پيچ هاي چكمه اي (6a) را باز كنيد، اتصالات اين قسمت كاملاً از روي بدنه جدا مي شود.
براي بيرون آوردن موتور، ابتدا زنجير جرثقيل را كمي شل نموده تا موتور پايين تر بيايد و پيچ دسته گيربكس از داخل دياق (6) خارج كنيد، سپس دياق (6) را از روي شاسي باز كنيد.
پس از اطمينان از باز شدن تمامي اتصالات مجموعه موتور و گيربكس به شاسي و بدنه، با استفاده از جرثقيل به آرامي مجموعه را خارج كنيد.
2-نصب مجدد مجموعه موتور و گيربكس:
مراحل كار به ترتيب عكس مراحل بيرون آوردن مي باشد.
پيچ دسته گيربكس را به گريس مخصوص، آغشته كنيد.
پيچ و مهره هاي مربوطه را طبق گشتاور تعيين شده در صفحه بعد محكم كني
باز و بست غلطك اسبكها
همانطور كه در بخش هاي قبل توضيح داده شد، اسبك هاي اين موتور TU3JP/k از نوع غلطكي است (1) در صورتي كه پس از باز نمودن قطعات سائيدگي در اسبكها و يا خراب شدن پيچ ها مشاهده گرديد، مطابق شكل آنها را باز كنيد.
با باز كردن پيچ و مهره (2)، غلطك را از اسبك (1) جدا كنيد.
در صورتي كه در اثر ضربه يا كار كرد موتور پيچ فيلر سوپاپ (2) هرز شده باشد يا دچار خرابي شده باشد، مي توان آن را تعويض نمود.
يادآوري: در برخي مدل ها به جاي پيچ و مهره مدل (2) از مدل (3) استفاده مي شود. ميزان گشتاور سفت نمودن پيچ و مهره اتصال غلطك به اسبك (1) برابر 1.75da.Nm و پيچ و مهره فيلرگيري M6 برابر 0.9 da.Nm مي باشد.
بستن اسبكها
توجه: همانطور كه قبلاً گفته شد، دقت كنيد كه انگشتان دست بين اجزا متحرك قرار نگيرد. مقداري روغن تميز بين بلبرينگ اسبكها و بادامك ها جهت روغنكاري اوليه ومونتاژ بهتر بادامك، تزريق كنيد.
دقت كنيد كه ذرات خارجي بين بلبرينگ ها و بادامك ها، و محل عبور ميل اسبك از ميان پايه ها و اسبكها وجود نداشته باشد.
جهت جا زدن ميل اسبك، به ترتيب اسبك ها (12)، فنر حلقوي (10) و واشر فنر حلقوي (11) را در امتداد هم قرار دهيد. سپس ميل اسبك را طوري قرار دهيد كه به سوراخ هاي (B, A) در يك راستا قرار گيرند. در اين زمان پيچ و مهره (7,6) كه ثابت كننده ميل اسبك مي باشند را در محل سوارخ هاي (A,B) ببنديد. از طرف ديگ رميل اسبك، خار حلقوي (b) را نيز در محل مربوطه قرار دهيد.
جا زدن گژن پين:
براي جا زدن گژن پين، ابتدا لازم است كه مراحل آماده سازي پايه انجام شود. مراحل كار به ترتيب زير است:
ابتدا گژن را بين جازن {3} و دسته جازن {2} قرار دهيد، با پيچاندن دسته جازن {2}، گژن پين بين جازن {3} و دسته جازن {2} محكم مي شود. سپس زير پيستوني را در محل مربوطه بر روي پايه {1} را باز كنيد و پيچ هاي ثابت كننده (2) را تا انتها، باز كنيد.
براي آماده كردن پيستون جهت جا زدن گژن پين، ابتدا پيستوني را طوري كه كلمه DIST به سمت بالا باشد، بر روي زير پيستون، دسته جازن همراه با گژن پين را طبق شكل روبرو، از پيستون عبور دهيد تا، پيستون،ز ير پيستوني و گژن پين در يك راستا قرار گيرند. سپس پين (3) را در محل خود قرار دهيد.
سپس پيچ هاي ثابت كننده (2) را پيچانده تا جداره پيستون تماس پيدا كنند. در اين زمان مهره قفل كننده (4) را سفت كنيد.
با اعمال فشار به دسته گيره، پين (3) را خارج كنيد. در اين حالت پيستون بايددر جاي خود محكم باشد. كنترل كنيد كه گژن پين، جازن و دسته جازن به راحتي در محل خود، حركت كنند. جهت تنظيم نمودن موقعيت شاتون نسبت به پيستون،ابتدا شاتون را از طرف كپه ياتاقان بر روي مهربه تنظيم (5) موقعيت شاتون نسبت به پيستون را ثابت كنيد. ميزان لقي (حركت شاتون درون پيستون) برابر با 0.1mm است كه به اندازه گيري اين لقي بين مهره تنظيم {5} و كپه ياتاقان مشخص مي شود (j).
مجموعه را با استفاده از محكم نمودن گيره، ثابت نگه داريد. دسته جازن را خارج كنيد، مجموعه آماده براي مونتاژ پيستون و شاتون است.
براي جا زدن گژن پين درون شاتون، ابتدا بايد محل گژن پين در شاتون گرم شود. براي اين كار شاتون ها را مطابق شكل به صورت دايره وار بر روي يك صفحه فلزي قرار دهيد. سپس وسيله گرمازا را در زير صفحه فلزي قرار دهيد. شاتون ها مستقيماص مورد حرارت واقع نشوند. (دماي مورد نظر حداكثر 250 درجه سانتيگراد باشد.)
در زمان گرم نمودن شاتون براي كنترل مقدار درجه حرارت لازم، از دماسنج استفاده كنيد. در صورتي كه دماسنج در دسترس نباشد، مطابق شكل فوق، يك تكه كوچك سيم قلع H در انتهاي شاتون قرار دهيد. هر زمان كه قلع شروع به ذوب شدن نمايد دما حدود 250 درجه سانتيگراد خواهد بود.
يادآوري:
1- قبل از جا زدن گژن پين، آن را روغن كاري كنيد.
2- قبل از آنكه شاتون سرد شود، بايد عمل جا زدن گژن پين انجام شود.
در هنگام قرار دادن شاتون درون پيستون براي جا زدن گژن پين، به نكات زير توجه كنيد:
1- خارهاي شاتون (شيارهاي مشخص شده در قسمت A) روبروي يكديگر باشند تا از چرخش باتلاقها در اثر گردش ميل لنگ جلوگيري شود.
2- نحوه قرار دادن شاتون طوري باشد كه خارها در جهت گردش ميل لنگ (هم جهت با قسمت پرفشار پيستون) باشد. اكنون گژن پين را به دقت جا بزنيد. قبل از باز نمودن گيره، چند دقيقه صبر كنيد. بعد از باز نمودن گيره، جعا زدن و دسته جازن را باز كنيد. نحوه عمليات جازدن گژن پين در پيستون هاي ديگر نيز به همين ترتيب است.
نصب رينگهاي پيستوني
رينگ هاي پيستون را به ترتيب زير نصب كنيد:
- رينگ كمپرس اول (رينگ فشاري) را در شيار مربوطه (7) قرار دهيد. به دليل تقارن دو لبه آن، جهت نصب مهم نيست.
- رينگ آبندي (كمپرس دوم): اين رينگ را به نحوي كه كلمه TOP روي سطح رينگ به سمت بالا باشد، در شيار مربوطه قرار دهيد. (6) به علام موجود در شكل، دقت شود.
- رينگ آبندي را بچرخانيد تا دهانه رينگ آبندي (6) نسبت به رينگ كمپرس اول (7) 180 درجه زاويه داشته باشد.
- رينگ روغني (8) مدل UFLEX، از دو قسمت مجزا و يك فنر حلقوي، تشكيل شده است.