گزارش کاراموزی بررسی شهرداري

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
گزارش کاراموزي بررسي شهرداري در 89 صفحه ورد قابل ويرايش


مقدمه :

در ابتداي گزارش به تفسير اهداف اين گزارش و نحوه ارائه مطالب در گزارش مي پردازيم. همانطور که مي دانيک پروژه کارآموزي در رشته حسابداري ارائه شده وبراي تمامي دانشجويان مقطع کارشناسي اخذ اين واحد اجباري است. صرف نظر از اجبار در گذراندن واحد، بايد به اين امر توجه نمود که فرصتي در اختيار دانشجويان قرار گرفته تا بتوانند با حضور در کارگاههاي عمراني، علاوه بر هماهنگ کردن آموخته هاي تئوري با کارهاي اجرايي، از تجربيات مهندسيني که چندين سال را در کارهاي اجرايي گذرانده اند نيز استفاده کنند و حتي تجربه، موقعيت و امکان حضور در ديگر کارهاي اجرايي را پس از فراغت از تحصيل به دست آورند.

در همين راستا آنچه در ادامه مي آيد حاصل حضور اينجانب در واحد عمراني شهرداري مي باشد. در جمع آوري و تکميل اين پروژه سعي بر اين بوده تا علاوه بر ذکر مراحل کار، از تجربيات مهندسين شهرداري و نيز از اطلاعات دروس تئوري مانند : روشهاي اجراي ساختمان، نقشه برداري و ساير دروس مربوطه استفاده شود. البته اين گزارش قطعاً از ضعف ها، کاستي ها و حتي خطاهايي برخوردار خواهد بود که اميدوارم با راهنمايي هاي استاد ارجمند در کاهش اين نواقص در ادامه فعاليت هاي اجرايي بکوشم.

محل کارآموزي و دامنه فعاليتها :

اينجانب دوره کارآموزي خود را در شهرداري ابهر گذراندم. شهرداري ابهر در زميني در حدود 2000 مترمربع در بلوار خرمشهر شهر ابهر واقع شده است. شهرداري از بخش هاي مختلفي تشکيل شده که هر يک از اين بخش ها وظايف خاصي را برعهده داشته و در مجموع همه ي اين بخش ها زيرنظر شهردار فعاليت مي کنند و خود شهردار نيز توسط اعضاي شوراي شهر انتخاب مي شود.

دامنه ي فعاليتهاي شهرداري مربوط به کارهاي عمراني و شهرسازي مي باشد که توسط واحدهاي مختلف از جمله : واحد عمراني، واحد شهرسازي و ... انجام مي شود.

پس از ارائه درخواست کارآموزي به بخش کارگزيني شهرداري، اينجانب به واحد عمراني شهرداري و رئيس اين واحد جناب آقاي مهندس حقاني معرفي و مشغول به کار شدم.

دامنه فعاليتهاي اين واحد بيشتر مربوط به حوزه هاي شهري مانند : کانال کشي فاضلاب، اجراي آسفالت، اجراي فضاهاي سبز، نظارت بر نحوه ي اجراي ساختمان هايي که کارفرماي آن شهرداري مي باشد، پياده کردن نقشه بر روي زمين و ... مي باشد.

از اولين روزي که در دوره ي کارآموزي مشغول به کار شدم 2 پروژه ي اصلي در دست اقدام در اين واحد وجود داشت که يکي مربوط به اجراي طرح پارک ، ترافيک و ديگري احداث محل آزمون پايه يک راهنمايي رانندگي بود. البته در طول دوران کارآموزي از پروژه هاي متعددي بازديد به عمل آمد که در ادامه شرح آنها خواهد آمد.



متره کردن نمازخانه شهرداري :

هدف :

متره کردن از روي کار براي تعيين سطح رنگ کاري شده و نوشتن صورت وضعيت قطعي در روز سه شنبه مورخ 18/1/88 به همراه مهندس ترکي براي مترکشي سطح رنگ آميزي شده ي نمازخانه به محل اعزام شديم و پس از حدود نيم ساعت و بازديد و مترکشي محل، مقدار کل سطح رنگ آميزي شده تعيين شد. پس از به دست آمدن کل سطح، اعداد به دست آمده با اعدادي که پيمان کار طرح ارائه کرده بود مقايسه شد که تفاوت چنداني نداشت و لذا پس از بازگشت به دفتر شهرداري، اقدام به نوشتن صورت وضعيت نموده تا پس از تائيد معاونت عمراني، پرداخت مبلغ قرارداد انجام شود.

متره کردن سنگ فرش و موزائيک بهشت زهرا :

هدف :

متره و برآورد سطح موزائيک کاري شده

در روز يکشنبه مورخ 23/1/88 به محل موردنظر عزيمت کرده و پس از بازديد از محل عمليات مترکشي انجام و مقدار کل کار تعيين گرديد.

بازديد از سوله ي شهرداري :

در روز دوشنبه مورخ 24/1/88 براي بازديد از سوله ي شهرداري که در حال احداث بود به محل موردنظر رفته و جزئيات اجرايي را بررسي کرديم. عمليات اجراي اين سوله از اواخر پاييز 87 آغاز شده بود و در زمان بازديد پيمانکار در حال اجراي ديوارهاي پيراموني سوله بود. پس از بررسي سوله و بازديد از کف سازي، براي تعيين عمق کف سازي و نيز عمق شن ريزي انجام شده که مطابق نقشه هاي اجرايي مي بايست در حدود cm 30 شن ريزي مي شد، به پيمان کار دستور داده شد که در نقاط مختلف کف چاله هايي کنده شده (به عمق حدود 40 – 30 سانتي متر) و صحت اجراي نقشه تائيد شود که پس از حفر چاله ها در 10 نقطه از کف و مشاهده ي عمق شن ريزي، صحت اجراي کف سازي تائيد شد. پس از اين مرحله از ديوارهاي سوله بازديد به عمل آمد که در چندين مورد به علت خارج شدن ديوار از آکس ستون ها دستور تخريب داده شد که با مقاومت پيمان کار و بنا مواجه شديم که پس از توضيحات لازم، قانع شده و مقرر گرديد که ديوار چيني مطابق نقشه و در محل موردنظر اجرا شود.







پروژه احداث پارک ترافيک :

هدف :

پياده کرده نقشه ي پارک آموزش ترافيک و اجراي آن

اولين پروژه اي که در شروع دوره ي کارآموزي اجرا کرديم، پروژه ي احداث پارک ترافيک بود. هدف از احداث اين مکان آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي براي کودکان بود. در روز يکشنبه مورخ 30/1/88 به همراه مهندس ترکي و اماميان به محل موردنظر که در انتهاي پارک جنگلي قرار داشت رفتيم. ماموريت ما در آن روز پياده کردن نقشه و تعيين حدود زمين موردنظر بود. براي پياده کردن نقشه با استفاده از متر ابتدا ابعاد بيروني نقشه را با روش سعي و خطا و متر کردن زمين به دست آورديم. بعد از مدت حدود 2 ساعت و مترکشي هاي متوالي ابعاد بيروني نقشه را به دست آورده و چهار گوشه ي زمين را ميخ کوبي کرديم. سپس نوبت به پيدا کردن خيابان ها و ميدان نقشه رسيد. البته ذکر اين نکته ضروري است که ابعاد پلان کوچک بوده و در حدود 50 × 60 متر بوده و نيازي به استفاده از دوربين نبود که اين کار را کمي مشکل و طولاني مي کرد. بعد از پيدا کردن گوشه هاي زمين، از يک گوشه شروع کرده و با استفاده از ابعاد نقشه، فاصله ي خيابان ها از يکديگر و نيز عرض خيابان ها را تعيين کرديم. بعد از پيدا کردن ابعاد هر خيابان در روي زمين، با ميخ کوبي محل موردنظر را مشخص کرده و خيابان هاي ديگر را نيز به همين ترتيب پياده کرديم که اين کار بيش از 3 روز به طول انجاميد. براي پياده کردن ميدان دو قطرميدان را در روي زمين مشخص کرديم سپس يک ميخ فلزي داخل زمين کرده (در محل برخورد دو قطر که مرکز ميدان مي باشد) و يک ريسمان به آن بستيم.

سپس ريسمان را به اندازه شعاع دايره باز کرده و چوبي را به انتهاي آن بستيم. به اين ترتيب با حرکت دادن و کشيدن نخ و چوب دايره اي با شعاع موردنظر در روي زمين پياده کرديم در مرحله ي بعدي براي مشخص شدن محدوده ي پارک ترافيک با استفاده از ريسمان کشي حول ميخ هاي کوبيده شده در 4 گوشه ي زمين و نيز ميخ هايي که در فاصله ي بين اين نقاط کوبيده شده بود و ريختن گچ، محدوده ي اجراي عمليات خاکبرداري و زيرسازي مشخص شد. پس از خاکبرداري عمليات جدول گذاري آغاز شد. پس از چند روز و اتمام عمليات جدول گذاري، عمليات خاکريزي براي زيرسازي آغاز شد که البته به علت عدم توجه راننده ي کاميون حامل خاک، خاک هاي اضافي در محل انباشته شده بود که علاوه بر تعويق افتادن عمليات زيرسازي، باعث تخريب مقداري از جداول اجرا شده شد و براي برداشتن خاک هاي اضافي از يک دستگاه تراکتور استفاده شد تا خاک اضافي ريخته شده در مسير خيابان ها را از محل خارج کند. پس از آماده شدن مسيرها، مقداري آب توسط دستگاه آب پاش بر روي خاک ها ريخته شد تا خاک براي تراکم بهتر آماده شود و به اين ترتيب با غلطک زدن مسير خيابان ها، عمليات آسفالت ريزي آغاز شد.







پروژه احداث تپه ي آزمون پايه يکم :

هدف :

اجراي محل مخصوص براي آزمون پايه يک در تپه هاي اطراف شهر

دومين پروژه ي مهمي که در دوران کارآموزي اجرا کرديم، احداث محل آزمون پايه يکم بود که بنا به درخواست اداره ي راهنمايي و رانندگي از شهرداري براي تعيين محل مناسب و تعيين شيب موردنياز براي مسير آزمون پايه يک در تاريخ 13/2/88 به محل اعزام شديم. در روزهاي اول هدف تعيين محدوده ي محل موردنظر بود که توسط سازمان جنگلها و مراتع در اختيار اداره راهنمايي و رانندگي قرار گرفته بود و از روي نقشه هاي تهيه شده اقدام به ريسمان کشي و گچ ريزي کرديم. براي پيدا کردن محل موردنظر ابتدا با استفاده از نقشه، فاصله ي زمين را از حريم مسير جاده اي اصلي که به عنوان مبناي فاصله گذاري تعيين شده بود پيدا کرده و سپس با استقرار دوربين و استفاده ازشاخص و قرائت تارهاي بالا و پايين فواصل موردنظر را تعيين کرديم. البته براي انجام اين کار با مشکلاتي نيز برخورد کرديم از جمله حضور اهالي روستايي که در اطراف محل موردنظر بوده و نگران بودند که محل موردنظر از اراضي آنها عبور نکند که در چندين مورد درگيري لفظي بين اهالي و برخي از افراد نيز پيش آمد که البته در روزهاي بعد بنا به درخواست شهرداري افرادي از طرف نيروي انتظامي براي جلوگيري از هرگونه به درگيري در محل حاضر شدند.

پس از تعيين حدود کلي زمين موردنظر، نوبت به تعيين محل اصلي آزمون طبق مشخصات فني موردنظر راهنمايي و رانندگي بود. از جمله ي اين مشخصات طول مناسب مسير، شيب طولي مناسب شيب عرضي مناسب، عرض مسيرها و ... بود.

پس از بررسي چشمي نقاط مختلف زمين، محل مناسب که نسبت به بقيه نقاط داراي شرايط بهتري چه از لحاظ شيب مناسب و چه از لحاظ ملاحظات اقتصادي به علت کاهش هزينه هاي خاکبرداري و خاکريزي بود انتخاب شد. پس از تعيين محل، دوربين را در قسمت بلاي تپه مستقر کرديم. به علت شيب زياد تپه و محدوديت دوربين نيرو در طول مسير از دو ايستگاه استفاده کرديم. در مرحله ي اول دوربين را در بالاي تپه مستقر کرده و ارتفاع متناظر با اين نقطه را صفر درنظر گرفتيم. سپس شاخص را در فاصله ي حدود m 15 قرار داديم و ارتفاع آن نقطه را نسبت به ايستگاه اول به دست آورديم. سپس شتخص را در فاصله ي 25 متري از ايستگاه اول قرار داده و ارتفاع را قرائت کرديم و در مرحله ي بعدي شاخص رادر فاصله ي 40 متري از ايستگاه اول قرار داديم. در 20 متر انتهايي خط ديد دوربين بالاتر از شاخص قرار مي گرفت که با جا به جايي دوربين از ايستگاه اول و قراردادن آن در فاصله ي 40 متري از ايستگاه اول ( که ارتفاع اين نقطه را برداشت کرده بوديم) مشکل حل شد و ارتفاع نقطه ي انتهايي مسير نيز قرائت گرديد. البته در هر مرحله محل نقطه ي موردنظر با استفاده از ميخ هاي چوبي ميخ کوبي شد. سپس به فاصله ي 33 متر از محل ايستگاه اول به سمت چپ حرکت کرده و دوربين را در آن نقطه مستقر کرديم تا مراحل گفته شده را در مسير رفت نيز تکرار کنيم. پس از تعيين ارتفاع نقاط در هر دو مسير با استفاده از رابطه ي فيثاغورث و با داشتن طول مسير، شيب کلي راه در دو مسير را به دست آورديم که در مسير رفت شيب تقريباً برابر 12 درصد که مطابق با معيار داده شده براي شيب طولي مسير از سوي راهنمايي و رانندگي بود، به دست آمد ولي در مسير برگشت مقدار شيب حدود 10 درصد به دست آمد. بنابراين با بدست آمدن شيب هاي طولي نسبتاً مناسب در دو مسير، محل پروژه تثبيت شد. در روز بعد اقدام به تعيين عرض و طول مسيرها کرديم. به طوري که از ايستگاه مبنا که براي تعيين ارتفاع استفاده کرده بوديم، شروع کرده و با متر عرض مسيرها را که طبق مشخصات فني برابر 15 متر درنظر گرفته شده بود تعيين کرديم. سپس با استفاده از شاخص و مستقر کردن دوربين در فاصله ي 5/7 متري از ايستگاه اول و در امتداد اين ايستگاه راستاي بيروني محور جاده را تعيين کرديم و به همين ترتيب راستاي داخلي جاده و همچنين راستاي داخلي و بيروني مسير در سمت ديگر را نيز تعيين کرده و مسير را ميخ کوبي کرديم. حال طبق نقشه ي داده شده وميخ کوبي ها دستورات لازم را به کارگرها داديم تا محل را گچ ريزي و براي اجراي زيرسازي آماده کنند.

پس از گذشت چند روز، دوباره به محل اعزام شده تا شيب نمايي قسمت برگشت مسير که کمتر از حد مجاز بود را به طور دقيق تعيين کرده و مقدار حجم عمليات خاکي براي به دست آمدن شيب مناسب را تعيين کنيم. بارديگر دوربين را مستقر کرده و اين بار شيب مسير را در فواصل کوتاه تعيين کرديم. در 15 متر اول شيب مناسب بود ولي در قسمت بعدي شيب کمي کمتر مي شد که پس از محاسبه ي شيب و اختلاف ارتفاع موردنياز تعيين شد که از فاصله ي 15 متري ايستگاه تا انتهاي مسير، به اندازه ي cm 75 اختلاف توسط خاکبرداري ايجاد شود تا شيب مناسب اجرا گردد. شيب عرضي جاده نيز با روشي مشابه تعيين گرديد. پس از تعيين مقدار خاکبرداري و درخواست از اداره ي موتوري شهرداري يک دستگاه لودر به محل اعزام و عمليات خاکبرداري آغاز شد.

پس از خاکبرداري، از سوي شهرداري ماشين آب پاش به محل اعزام شد تا مسير آب پاشي شده و براي تراکم آماده شود. پس از آب پاشي کامل مسير، با استفاده از يک دستگاه غلطک خاک به تراکم مناسب رسد. عمليات زيرسازي مسير توسط اداره ي راه سازي انجام و مسير براي ريختن آسفالت آماده شد.

پياده کردن نقشه و گودبرداري سالن اجتماعات شهرداري :

قبل از شروع هر نوع عمليات ساختماني بايد زمين محل ساختمان بازديد شده و دسترسي هاي محل به خيابان هاي اطراف و خيابان اصلي مورد بررسي قرار گيرد. در اين بررسي ها بايد دقت شود تا مشکلي از لحاظ ورود و يا خروج ماشين آلات نداشته باشيم و ضمناً جاي کافي براي مصالح موردنياز فراهم باشد. پس از بازديد محل و تعيين هندسه ي زمين و زواياي آن نوبت به پياده کردن نقشه بر روي زمين مي شود. منظور از پياده کردن نقشه، انتقال ساختمان از روي کاغذ بر روي زمين مطابق با مقياس داده شده در نقشه مي باشد که به وسيله ي وسايل خاص انجام مي گيرد به طوري که محدوده ي ساختمان، محل دقيق پي ها و ستون ها در روي زمين مشخص مي گردد. بايد دقت داشت که اين مرحله يکي از مهمترين مراحل ساخت يک پروژه ي ساختماني مي باشد که کوچکترين اشتباهات باعث ايجاد خطاهاي بزرگ مي شود از جمله ي اين خطاها :

تراز نبودن ستون ها، تغيير آکس ستون ها و به هم خوردن ابعاد تيرها و ... مي باشد که در صورت نياز بايد نسبت به تخريب ساختمان اقدام کرد.

در پياده کردن نقشه از 2روش استفاده مي شود :

1 ) استفاده از دوربين هاي نقشه برداري (نيوو، تئودوليت، total و ... ) که بيشتر در ساختمان هاي بزرگ با اهميت زياد مورد استفاده قرار مي گيرد ؛

2 ) استفاده از مترو و ريسمان بنايي که در کارهاي ساختماني معمولي مورد استفاده قرار مي گيرد.

چون ساختمان موردنظر از نوع ساختمان هاي معمولي بود، از ريسمان و متر براي تعيين ابعاد زمين استفاده شد به اين ترتيب که ابتدا محل کلي ساختمان موردنظر تعيين شد. سپس با توجه به نقشه و بنچ مارک ( که معمولاً سطح بالاي جدول جوي فاضلاب مي باشد) و همچنين فاصله ي بر ساختمان از حريم راه اصلي، امتداد يکي از ابعاد ساختمان را با متر تعيين و گچ ريزي کرديم. سپس با استفاده از متر محورهاي عمود بر امتداد تعيين شده را مشخص کرده و گچ ريزي کرديم. براي اين کار فواصل 3 متر، 7 متر و 12 متر را روي متر تعيين کرده و توسط 3 نفر زاويه ي قائمه را طوري ايجاد مي کنيم که يک نفر ابتداي متر و نيز نقطه ي 12 متري را در دست گرفته، نفر دوم نقطه ي 3 متري را در دست گرفته و نفر سوم نقطه ي 7متري را در دست مي گيرد که به اين ترتيب يک مثلث قائم الزاويه تشکيل مي شود که اگر امتداد ضلع 3 متري مثلث در امتداد محور گچ ريزي شده قرار گيرد امتداد ضلع 4 متري، محور قائم بر امتداد اوليه را مشخص مي کند. پس از تعيين دو امتداد عمود بر محور اوليه محور انتهايي که به موازات محور اوليه مي باشد را تعيين کرده و گچ ريزي مي کنيم به اين ترتيب ابعاد کلي زمين تعيين شد. پس از تعيين حدود کلي زمين، در روزهاي بعد اقدام به خاکبرداري محل موردنظر کرديم. براي تعيين عمق خاکبرداري با توجه به تراز نقشه و کدهاي ارتفاعي داده شده در نقشه، مي بايست در حدود 4 متر از تراز گودبرداري مي شد. براي اين کار يک شاخص مشخص کرده (در نزديکي محل زمين پروژه) و به راننده ي لودر گفته شد که از اين شاخص به انداز? 4 متر مي بايست گوبرداري شود. براي خارج کردن خاک از محل گودبرداري و حمل آن به خارج کارگاه از سطح شيب دار استفاده شد که پس از اتمام کار اين سطح توسط کارگير برداشته شد.

بررسي مشکلات فني و مسايل مبتلا به پروژه در مدت کارآموزي :

در طول دوران کارآموزي، با توجه به مديريت مناسب سرپرست واحد عمراني، با مشکل خاصي از نظر فني مواجه نشديم. بيشتر مشکلات پروژه هاي واحد عمراني مربوط به مسائل غيرفني بود که يکي از اين مشکلات نبود اتومبيل اختصاصي براي واحد عمراني بود که با توجه به ماهيت اين واحد و بازديدهاي مکرر، نياز به وسيله ي نقليه ي اختصاصي احساس مي شد به طوريکه در بعضي روزها، به علت نبود اتومبيل بازديد از پروژه ها براي چند روز به تعويق مي افتاد.





مصوب 29/8/1367

قانون نوسازي و عمران شهري

ماده 1 :

نوسازي و عمران و اصلاحات اساسي و تأمين نيازمنديهاي شهري و احداث و اصلاح و توسعه معابر و ايجاد پارکها و باغهاي عمومي موجود و تامين ساير تأسيسات مورد نياز عمومي و نوسازي محلات و مراقبت در رشد متناسب و موزون شهرها از وظايف اساسي شهرداريها است و شهرداريها در اجراي وظايف مذکور مکلف به تهيه برنامه هاي اساسي و نقشه هاي جامع هستند.

ماده 2:

در شهر تهران از تاريخ اول فروردين ماه 1348 و در ساير شهرها از تاريخي که وزارت کشور تعيين و اعلام کند بر کليه اراضي و ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده قانوني شهر عوارض خاص سالانه بماخذ پنج در هزار بهاي آنها که طبق مقررات اين قانون تعيين خواهد شد برقرار مي شود.

شهرداريها مکلفند بر اساس مقررات اين قانون عوارض مذکور را وصول کرده و منحصراً بمصرف نوسازي و عمران شهري برسانند . مصرف وجوه حاصل از اجراي اين قانون در غير موارد مصرح در اين قانون در حکم تصرف غير قانوني در اموال دولت خواهد بود.

تبصره 1:

ترتيب مميزي و تشخيص و طرزوصول عوارض مذکور و ترتيب تعيين نسبي از قيمت ملک که در هر شهر با توجه بمقتضيات و شرائط خاص اقتصادي ماخذ دريافت عوارض قرار مي گيرد بموجب آئين نامه اي که از طرف وزارت کشور تنظيم و بتصويب هيئت وزيران مي رسد تعيين و اجرا خواهد شد.

تبصره 2:

در شهر تهران عوارض املاک مؤدياني که مجموع عوارض هر يک از آنان در سال تا مبلغ يکهزار و پانصد ريال باشد، بخشوده مي شود و در ساير شهرها انجمنهاي شهر مي توانند با تاييد وزارت کشور تمام يا قسمتي از عوارض املاک کليه مؤدياني را که مجموع عوارض هر يک از آنان طبق مقررات اين قانون در سال تا مبلغ يکهزار و پانصد ريال باشد با توجه به مقتضيات خاص اقتصادي شهر با انتشار آگهي مشمول بخشودگي قرار دهند.

تبصره 3: در شهر تهران از اول فروردين ماه 1348 و در ساير شهرها از تاريخي که وزارت کشور اجراي مقررات اين ماده را اعلام مي کند عوارض سطح شهر و ساير عوارض دريافتي از اراضي و ساختمانهاي شهري ملغي مي شود.

تبصره 4:

علاوه بر عوارض مذکور در ماده 2 حق مرغوبيت و هر نوع درآمد ديگري که در اثر اجراي اين قانون تحصيل شودمنحصراً بمصرف نوسازي و عمران شهري خواهد رسيد.

تبصره 5:

براي تأمين هزينه هاي اداري و وصول عوارض موضوع اين ماده و تجهيز کادر فني و اداري جهت اجراي اين قانون شهرداريها مي توانند حداکثر تا ميزان ده درصد درآمد وصولي موضوع اين قانون را طبق بودجه اي که بتصويب انجمن شهر و تاييد وزارت کشور خواهد رسيد ، بمصرف برسانند و مصرف بيش از اين ميزان درآمد ماده 2 اين قانون رقمي بساختمان دبستان اختصاص دهند.

ماده 3 :

در مورد عوارض سطح شهر و اراضي و ساختمان هائي که در اجراي اين قانون در هر يک از شهرها ملغي مي گردد بقاياي مطالبات شهرداري غير قابل توافق و بخشودگي است و در صورت بروز اختلاف در اصل عوارض طبق ماده 77 قانون شهرداري ها عمل خواهد شد ولي هرگاه مؤديان مذکور ظرف يکسال از تاريخ اجراي اين قانون به شهرداري مراجعه و نسبت به پرداخت اصل بدهي خود در هر مرحله که باشد نقداً اقدام کنند و يا قرار تقسيط حداکثر سه ساله با منظور نمودن سود صدي شش از تاريخ تقسيط با شهرداري بگذارند از پرداخت زيان ديرکرد و جرائم متعلقه معاف خواهند بود .

تبصره 1:

در مورد مؤدياني که بقاياي بدهي آنان بابت عوارض سطح شهر و اراضي و ساختمانها و مستحدثات بيش از پانزده هزار ريال باشد قرار تقسيط با اخذ وثيقه و تنظيم سند رسمي بعمل مي آيد.

تبصره 2:

شهرداري مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز بعد از مراجعه مؤدي ميزان بدهي او را روشن و با دريافت مطالبات خود نقداً يا با قرار تقسيط بترتيب فوق مفاصا حساب صادر کند.

ماده 4:

بهاي اراضي و ساختمانها و مستحدثات مذکور در ماده 2 اين قانون بر مبناي مميزي شهرداري تعيين و اعلام خواهد شد و شهرداريهاي مشمول ماده 2 مکلفند حداکثر ظرف دو سال از تاريخ شمول مميزي هاي مذکور را با رعايت ضوابط ذيل بعمل آورند و مادام که مميزي بعمل نيامده بهائي که از طرف مالک يا مالکين يا قائم مقام يا نمايندگان قانوني آنها بر اساس اين ضوابط تعيين و اعلام مي گردد ملاک عمل محسوب خواهد شد.

بهاي اراضي طبق قيمت منطقه اي خواهد بود که وسيله وزارت کشور و وزارت دارائي با کسب اطلاع از مراجع محلي تعيين و بتصويب هيئت وزيران رسيده باشد و بهاي ساختمانها و مستحدثات بر اساس ضوابطي خواهد بود که وزارتخانه هاي کشور و آباداني و مسکن تعيين نموده و بتصويب هيئت وزيران رسيده باشد.

تبصره 1:

در مورد کارخانه ها و کارگاهها و مؤسسات صنعتي و اقتصادي و علمي فقط قيمت زمين و ساختمان ملاک پرداخت عوارض قرار خواهد گرفت.



تبصره 2:

در مناطقي از محدوده شهر که آب مشروب لوله کشي و برق يا يکي از آنها در دسترس ساکنين آن منطقه گذارده نشده باشد بابت هر يک از آنها که تامين نشده 25% از عوارض مقرر کسر مي گردد ولي زمين هاي باير واقع در آن مناطق مشمول اين بخشودگي نخواهند شد.

تبصره 3:

مالکين و متصرفين املاک مکلفند در مميزي اراضي و ساختمانها و مستحدثات با مأمورين مميزي همکاري کنند و هرگاه از انجام اين تکليف خودداري کنند مأمورين مميزي در مورد ساختمانها و باغات و اراضي محصور با اعلام کتبي قبلي و با حضور نماينده دادستان وارد ملک شده اوراق مميزي را تنظيم خواهند نمود.

تبصره 4:

ضوابط مذکور در اين ماده براي تقويم زمين و يا ساختمان بايد ساده و مشخص و روشن باشد.

ماده 5:

محدوده قانوني هر شهر و همچنين ضوابط مذکور در ماده 4 توسط شهرداري بطرق مقتضي جهت اطلاع عموم اعلام خواهد شد و در شهرهاي مشمول ماده 2 اين قانون مالکين زمينها و ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده شهر يا قائم مقام يا نمايندگان قانوني آنان مکلفند ظرف ششماه از تاريخ اعلام شهرداري مشخصات کامل ملک را با تعيين بها بتفکيک هر قطعه ملک بترتيب مقرر در ماده 4 کتباً بشهرداري اعلام دارند و هرگاه در مهلت مقرر نسبت به اعلام بها اقدام نکنند عوارض متعلقه براي مدت تأخير بدو برابر افزايش خواهد يافت.

ماده 6:

هرگاه پس از اعلام ضوابط طبق ماده 5 و قطعيت مميزي معلوم شود که بهاي اعلام شده از طرف مالک يا قائم مقام يا نماينده قانوني او کمتر از هفتاد درصد (70%) قيمت ملک بر طبق ماده 4 اين قانون است مابه التفاوت عوارض از تاريخ برقراري تا تاريخ قطعيت مميزي بدو برابر افزايش خواهد يافت .

ماده 7 : شهرداري بايد پايان مميزي هر منطقه را بوسيله نشر آگهي در جرايد کثيرالانتشار و الصاق آن در معابر عمومي و وسائل مقتضي ديگر به اطلاع مالکين آن منطقه برساند و بعلاوه نتيجه مميزي هر ملک را بوسيله پست به مالک اطلاع دهد مؤديان عوارض نيز مي توانند به مراجع مربوط که در آگهي مذکور تعيين خواهد شد مراجعه و از نتيجه مميزي ملک خود اعتراض داشته باشند مي توانند ظرف چهار ماه از تاريخ نشر آگهي در جرائد دلائل و مدارک اعتراض خود را به کميسيون رسيدگي مذکور در ماده 8 اين قانون تسليم دارند و در صورت عدم اعتراض مميزي قطعي خواهد بود.

ماده 8:

اعتراضات راجع به مميزي در مورد اختلاف مساحت اراضي و مستحدثات و محل وقوع ملک و تطبيق مشخصات ملک با ضوابط موضوع ماده 4 اعلام شده از طرف شهرداري در شهرهاي مشمول ماده 2 اين قانون و همچنين رسيدگي به اعتراضات راجع به ارزيابي املاک و حقوق کسب و پيشه و ميزان آن مربوط به اجراي طرحهاي نوسازي و اصلاح و توسعه معابر در کليه شهرداريهاي کشور در کميسيوني مرکب از سه نفر افراد محلي بصير و مطلع در تقويم املاک که يکنفر آن از طرف انجمن شهر و يکنفر از طرف رئيس دادگاه شهرستان و يکنفر از طرف وزارت کشور تعيين مي شود ، بعمل خواهد آمد . تصميم اکثريت اعضاء کميسيون در اين مورد قطعي و لازم الاجراء است و رسيدگي بساير اختلافات ناشي از اجراي اين قانون منحصراً در صلاحيت کميسيون رفع اختلاف موضوع ماده 77 قانون شهرداري مي باشد.
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 649 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 89

حجم فایل:1,742 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: