پروژه کارآفرینی طرح کسب و کار تولید گوشت شتر مرغ

دسته بندي : کارآفرینی » دام و طیور
پروژه کارآفريني طرح کسب و کار توليد گوشت شتر مرغ در 22 صفحه ورد قابل ويرايش


شرح کسب و کار

تهيه گوشت شترمرغ که باعث مي شود مردم از همه نوع گوشت از جمله گوشت ماهي که به صورت کنسرو آماده است گوشت مرغ و... که استفاده مي کنند ولي به دليل اينکه بعضي از مردم به علت گراني و يا نبود امکانات نمي توانند استفاده کنند و استفاده از آن امکان پذير نيست يا به دليل نبودن و يا گران بودن، ولي کنسرو شترمرغ اين امکان را مي دهد که همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند هم با قيمت ارزان و هم به سادگي به آن دست يابند هم از خاصيت هايي که دارد بتوانند استفاده کنند و هدف از اين طرح اين است که مردم بتوانند از گوشت هايي که بدنشان به ويتامين ها و پروتئين هايش نياز دارد استفاده کنند و به سادگي به آن دست يابد.

الف) چشم انداز: ما مي خواهيم عرضه کننده گوشت شترمرغ به بازار شويم و از اين طريق همه بتوانند استفاده کنند با قيمت مناسب و دسترسي آسان

مأموريت: اين است که مشتريان بتوانند از اين کنسرو را با قيمت کم خوشمزه و آسان و کاملاً سالم و بهداشتي بهره مند شود.

ب) بازار هدف و مشتريان بالقوه

مشتريان چه کساني هستند؟ مشتريان تمام افراد جامعه هستند که مي خواهند از اين محصول استفاده کنند.

چرا در يک بازار رقابت محصول شما را مي خرند؟ چون محصول در بازار نيست و هم سالم بهداشتي قيمت مناسب و هم محصوليست که مشتريان شايد نتوانند آن را به راحتي پيدا کنند.

ويژگي منحصر به فرد محصول شما چيست؟ اينکه براي اولين بار در بازارست و مردم ميل دارند که چنين محصولي را استفاده کنند اما به دليل گران بودن و يا عدم دسترسي نتوانسته اند آن را تهيه کنند ولي الان با قيمت مناسب و دسترسي آسان به دست مي آورند.

رقبا: رقبا کساني هستند که از آمدن اين محصول به بازار سعي مي کنند محصول را بد نشان دهند و يا محصول خود را بيشتر در بازار توسعه دهند تا محصول آنها در نظر مردم بيشتر شود و فروش محصول خود را در بازار افزايش دهند و اين محصول روند رشد بسيار خوب و رشد آن در بازار بسيار زياد است چون يک محصول منحصر به فرد است و جز يکي از محصولاتي است که مردم تا حالا از آن استفاده نکرده اند.

قيمت گذاري

استراتژي خود را جهت تعيين قيمت نهايي محصولات بيان نمايد به هزينه هاي عده اي که توليد محصول شما را تحت تأثير قرار مي دهد

قيمت گذاري يک کالا و يا خدمت تابعي است از:

نيروي کار مستقيم: تعداد کارگران، هزينه هاي مالي، هزينه هاي تهيه ماشين آلات و تجهيزات

مواد اوليه: 1- گوشت شترمرغ 200 گرم? 2600 تومان. قيمت هر قوطي= 50 تومان- مواد افزودني= 100 تومان

سربار و يا هزينه هاي غيرمستقيم توليد: هزينه هاي متفرقه مثل حقوق کارمندان و کارگران، حمل و نقل= 200

قيمت تمام شده= 2950 تومان+ 10? سود که مي شود 295= قيمت کلي فروش 3245 تومان

قيتمي که کالا دست مشتري مي رسد 3245 + 20? سود= 3894 = {649}

محاسبه قيمت تمام شده و قيمت گذاري خرده فروشي

- موضع گيري رقابتي= در صورت پيداشدن رقيب سود کارخانه به 7 درصد کاهش پيدا خواهد کرد و براي کاهش قيمت و افزايش کيفيت کالا هزينه خواهد شد و پس از جذب مشتري بيشتر قيمت و ميزان سود به همان حالت اول برمي گردد و چنانچه رقيبي از نظر قيمت و کيفيت وجود نداشت سود شرکت تا 13 درصد افزايش خواهد يافت که از قيمت نهايي تامين خواهد شد و بخشي از آن براي افزايش بازدهي به حقوق و مزاياي کارمندان و کارگران افزوده مي شود و در صورت صادر شدن محصولات به نقاط ديگر هزينه ي حمل و نقل به قيمت تمام شده افزوده مي شود.

قيمت گذاري کمتر از رقبا= در صورتي که کمتر از رقبا قيمت گذاري شود اگر محصول از نظر کيفيت خوب باشد مشتري زياد مي شود و در اين حالت قيمت کمتر از رقبا 10? خواهد بود.

قيمت گذاري بالاتر از رقبا= 5? بالاتر از رقبا خواهد بود. براي محصولات با کيفيت مي توان چند قيمت گذاشت.

آيا بازار هدف شما نسبت به قيمت حساس است؟ بله

ارزش مورد نظر مشتريان شما چيست آن قيمت نشان دهنده ي ارزش درک شده محصول شماست؟ بله

ما اين محصول را به مشتري ساخته ايم تا او *** استفاده کند و از آن خوشش بيايد و دوباره سراغ اين محصول بيايد پس در اين جا ارزش مشتري خيلي زياد است چون اين محصول مال مشتري ست و هدف ما جلب نظر مشتري است.

آيا شما مبناي ** براي تحقيقات خود در فروش مداوم، خرده فروشي، توزيع، حجم فروش دارد.

وقتي يک کارخانه يا يک محصول جديد ساخته مي شود هدف از آن فروش و عرضه آن است و بايد نقطه مشخصي براي فروش مداوم و خرده فروشي و حتي توزيع داشته باشيم اگر محصول در تمام دوره هاي سال ساخته شود فروش مداوم داريم خرده فروشي هم يکي از روشهاي فروش و توزيع کالاست

توزيع و حجم فروش هم بايد مشخص باشد.

ما مي خواهيم در هنگام شروع کار محصول خود را به بازارها و فروشگاه هاي کوچک بفرستيم و بعد قيمت آن و فروش آن را زياد کنيم ما در بدو کار به دنبال افزايش قيمت يا کل قيمت تمام شده *** پس قيمت در بدو کار اهميت ندارد مهم جلب نظر مشتري و اينکه مشتري و مصرف کننده چقدر از اين محصول خوشش مي آيد از آن استفاده مي کند. پس هدف جلب مشتري است.

شرح منابع انساني

1- سوابق کاري افراد در زمينه کسب و کار مربوطه: افراد بايد سوابق کاري در اين زمينه داشته باشند هر چقدر اين سابقه کم باشد اما بايد يک *** مربوط به کارخانه، دستگاه ها، تجهيزات و... داشته باشد زيرا سابقه افراد نقش مهمي در کار آنها دارد.

2- سوابق تحصيلي، آموزشي و مهارت هاي افراد: تحصيلات افراد زياد مد نظر نيست و بيشتر سوابق افراد مهم است البته بايد افراد تحصيل کرده هم در کارخانه براي نظارت و کيفيت و کميت محصول وجود داشته باشد مهارت افراد در زمينه هاي مختلف خيلي مهم است و خيلي مي تواند در شرکت کمک کند.

آموزش اگر افراد هيچ اطلاع يا مهارت و يا تحصيلات نداشته باشد بايد به آنها در مورد کار آموزشهاي لازم را داد.

4- تجهيزات:

مشخصات ظاهري

رنگ: گوشت شترمرغ قرمز و طعم آن بيشتر گاو است ولي گوشت طيور (شترمرغ) داراي بوي فيبر کوتاه است.

طعم: گوشت شترمرغ از هر گوشت ديگري هضمش راحت تر است به علت ترد بودن و زودپز بودن آن و تقريبا 3/2 درصد گوشت شترمرغ قابل خوردن است.

گوشت شترمرغ به عنوان يک منبع پروتئيني حيواني در رژيم غذايي انسان داراي چربي کم پروتئين مناسب کلسترول پائين آهن زياد مي باشد همانگونه که در جدول شمره 1 مشاهده مي شود چربي کربوهيدرات، پتاسيم، کلسيم و آهن به ترتيب 12/2، 14، 1>، 320 ، 14، 2/1 گرم به ازاي هر صد گرم گوشت و ميزان منيزيم و فسفر به ترتيب 25 و 160 ميلي گرم در هر 100 گرم گوشت شترمرغ است. اگر مقدار چربي و کلسترون را در جدول شماره 2 مشاهده کنيد متوجه خواهيد شد که گوشت شترمرغ بدون ترديد گوشت برتر است و ارزش سلامتي براي قلب و سيستم گردش خون را دارد. در جدول 2 گوشت شترمرغ در مقايسه با گوشت گاو و مرغ به ترتيب 61? و 50? چربي کمتري دارد همان گونه که در جدول شماره 2 مشاهده مي شود ميزان کلسترول آن نسبت به گوشت گاو، مرغ، خوک و گوسفند کمتر مي باشد ميزان کالري کمتر نسبت به گوشت گاو، مرغ، گوسفند، بوقلمون و خوک دارد مقدار آهن گوشت شترمرغ نسبت به گوشت هاي ديگر بيشتر است. ميزان اسيد نوکلئيک که بدن انسان قادر به ساخت آن نمي باشد ولي براي متابوليسم بسيار ضروري است در گوشت شترمرغ خيلي بالاست در عين حال ميزان کلسترول آن پائين است گوشت شترمرغ در مقايسه با گوشت هاي ديگر ميزان بالايي از عناصر کمياب مانند روي و منيزيم را دارد اين گوشت نيازبدن به ويتامين نياسين را تأمين کرده و نسبت به ساير گوشت ها مقادير بيشتري ويتامين D , A که ديگر گوشت ها فاقد آن هستند، علاوه بر آن ويتامين B2 , B1 تأمين مي کند.

و در نهايت گوشت شترمرغ مشکل بيماري جنون گاوي را ندارد.

ارزش غذايي

يک آزمايش 28 روزه با 28 نفر در دانشگاه تکزاس طراحي شده براي زنها از رژيم غذايي با 1500 کالري و براي مردها با 2000 کالري توسط متخصصين استفاده شد و تست خون نيز توسط پزشک متخصص انجام شد در اين آزمايش گوشت قرمز برتر (شترمرغ) در وعده غذايي استفاده شد در پايان آزمايش مشاهده شد که زنها به ميانگين 6/1? پوند و مردها 14/16? پوند کم کردند و سطح کلسترول نيز به پائين تر از مقدار آن قبل از شروع آزمايش بود.

با توجه به ارزش بالاي گوشت شترمرغ اين گوشت براي ورزشکاران و به طور کلي براي تمام کساني که مجبور به انجام فعاليت هاي بسيار طولاني هستند و نيز براي افراد در دوره ي نقاهت توصيه مي شود در بسياري کشورهاي اروپايي جريان قلب براي بيمارانشان قبل و بعد يا به عنوان پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي توصيه مي شود.

اصول کلي کنسروسازي

انتخاب مواد اوليه: در بعضي از دامداريها گاهي برايرشد سريع از هورمون استفاده مي کند که بايد در حد مجاز باشد و يا براي درمان بيماري هاي دامي از داروها و آنتي بيوتيک ها استفاده مي کنند که تا چند روز پس از درمان مقدار آنها در اندامها و فرآورده هاي دامي زياد است و مي تواند سلامت مصرف کننده را به خطر بياندازد و يا تغييرات نامطلوبي در کيفيت فرآورده ها نهايي ايجاد کند که بايد از بين برد.

نگهداري: پس از ذبح دام بايد آن را در آب نمک قرار داد و در زمان انجماد مقداري آب روي آن پاشيد بايد در دماي ثابت نگهداري شود و از تغييرات نوسانات دما و افت ولتاژ قطع و وصل جريان جلوگيري کرد.

ارزيابي: بو: بايد داراي بوي طبيعي دام باشد و بوي خرابي ندهد رنگش بايد قرمز و بافت مناسب داشته باشد پوست بايد داراي رنگ طبيعي (مايل به قرمز) باشد. PH: بايد خنثي يا کمي اسيدي باشد.

آماده کردن براي فرآيند: بايد استخوان ها جدا شده و گوشت ها به قطعات يکنواخت درآيند براي اين منظور از برش هاي طولي استفاده مي شود و خون ميان بافتي بايد تا حد مناسب خارج شود در غير اينصورت طي عمليات دمايي و نگهداري اثرات سويي در رنگ محصول به وجود مي آيد درست پيش از پر کردن قوطيها و اوامر عمليات کنسروسازي لازم است گوشت را خوب شسته و تمام آلودگي ها و زوايد آن جدا شود و بهتر است اين کار با استفاده از آب کلرينه انجام شود و پس از آن از بين بردن کلر بايد يک بار ديگر با استفاده از آب شسته شود.

اثرات ناخالصي هاي نمک

الف- بر روي ميزان نفوذ آب به داخل گوشت تأثير دارد وجود مقاديري حدود 7/4? کلر و منيزيم ميزان نفوذ را زماني حدود 2 روز به تأخير مي اندازد.

ب- ناخالصي هاي نمک بر روي رنگ و حالت فيزيکي اثر دارد و نمک هاي نيترات و نيتريت و نمک هاي آهن و مس در اين نقيصه موثرند.

ج- ناخالصي ها بر روي مزه و طعم محصول نهايي هم اثر دارند. اين تأثير*** از واکنش هاي مربوطه است.

ويژگي هاي نمک مناسب براي کاربرد در کنسرو ماهي

کلر و سديم 5/95?، آب 4/2?، سولفات کلسيم 08/1?، کلر و منيزيم 3/0?، کلروکلسيم 24/0?، سولفات منزيم 17/0? و مواد غيرمحلول حداکثر 4/0?

*** مربوط به يون هاي آهن و مس است و بيانگر اين است که نمک براي اين منظور مناسب نيست اگر در نمک مورد مصرف مقدار آهن به 3PPM و مس به PPM5/0 بر سر لکه هاي قهوه اي يا زرد روي محصول ظاهر مي شود.

دوددادن گوشت

براي بهبود طعم فرآورده هاي نهايي و حذف آب گوشت مي توان از اين فرآيند استفاده نمود اين کار به ويژه براي توان مناسب است براي دود دادن از روشهاي مستقيم و غيرمستقيم شامل دود گرم، دود سرد، دود مايع و الکترواستاتيک در اطاقکها يا تونلهاي ويژه استفاده مي شود دود يک سيستم کلريدي است که دربرگيرنده حدود 200 ترکيب شيميايي مانند الکل ها، اسيدها، ستونها، آنتي اکسيدان ها، فنل ها و هيدروکربنهاي حلقوي است که بر روي طعم، رنگ، بو، و مزه، تردي بافت، قابليت نگهداري، کاهش بار آلودگي، جلوگيري از اکسيداسيون ترکيبات ماهي تأثير دارند به علاوه دود دادن موجب حذف رطوبت اضافي آن مي شود و در بعضي کارخانه هاي کنسرو به جاي پخت مقدماتي و استفاده از هواي داغ از اين راه براي حذف رطوبت اضاف استفاده مي شود.

براي دود دادن در روش عادي زماني حدود 16/8 ساعت و در روش الکترواستاتيک زماني حدود 15 دقيقه وقت لازم است و اين کار بايد در شرايط مساعد انجام گيرد و به ويژه چوبها و براده هاي چوب مورد استفاده بايد از انواع مجاز با ليگلنين کم باشد در غير اين صورت در دماي حدود Cْ350 هيدروکربورهاي حلقوي حال از ليگنين سرطان زا هستند.

پخت مقدماتي

زماني که گوشت دما داده مي شود مقداري از آب وابسته به پروتئين آن جدا مي شود که مقدار آن بسته به مقدار چربي بافت و ساير عوامل تا حدي متفاوت است و طي نگهداري بعدي کنسروها نيز مقداري از رطوبت بافت گوشت آزاد مي شود چنانچه تمام اين مقدار آب با محتوي قوطي مخلوط شود موجب نواقص زير مي شود.

رقيق شدن سس و تغيير طعم و مزه آن
مخلوط شدن آب و روغن در قوطي و پيدايش ظاهر ناپسند
دادن رنگ خاکستري به محصول
زنگ زدگي جدار داخل قوطي

بنابراين بهتر است پيش از پر کردن گوشت شترمرغ در قوطي حدود 60? آب آن به هر شکل ممکن حذف شود براي اين منظور از راه هاي گوناگون استفاده مي شود بهترين راه استفاده از بخار در دماي Cْ100 است که موجب حذف مقداري از عوامل ويژه گوشت مي شود، علاوه بر اين روشهاي ديگري هم مانند راه هاي زير استفاده مي شود.

حذف مقداري از رطوبت در معرض هواي داغ
اضافه کردن مقداري کربوکسي متيل سلولز به محتوي بسته هر چند اين ماده موجب بي مزه شدن آن مي گردد اما آب اضافي را به خوبي جذب مي کند.
استفاده از سس غليظ تر تا مقداري از آب خارج شده از بافت طي فرآيندهايي جذب آن شود.
استفاهد از سانتريفوژ با سرعت 600-500 دور در دقيقه به مدت 15 دقيقه که به وسيله آن مقداري از آب اضافي جدا مي شود.
استفاده از پخت مقدماتي تا حد خروج مقدار آب اضافي
استفاده از خلاء که موجب حذف مواد مؤثر در طعم نيز خواهد شد.

اضافه کردن روغن و چربي

براي اين منظور لازم است از روغن هاي با ثبات و عاري از طعم نامطلوب استفاده شود روغن هاي گياهي به ويژه روغن زيتون ارجحيت دارد در صورت استفاده از روغن زيتون بايد مقدار اسيدهاي چرب آزاد آن تعيين شده و چنانچه بيش از همه لازم باشد بايستي آن را تصيفه تثبيت و عاري از آب و مواد صمغي کرد. روغن اصلاح شده به اين راه بايد پس از نگهداري در دماي Cْ60 به مدت 72 ساعت فاقد رسوب باشد و يا داراي مقادير جزيي رسوب و به رنگ طبيعي باشد چنانچه رنگ آن خاکستري باشد دال بر بالا بودن مقادير اسيد چرب آزاد است.

اسيد گلوتاميک و نمکهاي آن:

از اين مواد بيشتر به عنوان تعديل کننده طعم استفاده مي شود بيشتر از نمک هاي سديم استفاده مي شود (منوسديم گلوتامات) اما گاهي از نمکهاي پتاسيم و آمونيوم هم استفاده مي شود.

آنتي اکسيدان: براي جلوگيري از اکسيداسيون احتمالي روغنها در طي مراحل نگهداري محصول مي توان از BHA يا هر آنتي اکسيدان روغن مناسب استفاده کرد.

ساير مواد اوليه: در پاره اي از موارد از موادي مانند پياز، سير، فلفل، ادويه، آرد، سيب زمين، فرمول هاي آماده و غيره. با توجه به ذايقه مصرف کننده استفاده مي شود که لازم است هنگام کاربرد آنها به نکات مربوط به آلودگيهاي ميکروبي توجه کرد.

فرآيند دمايي به چند روش عملي مي شود.

الف) با استفاده از ري ترت هاي مناسب و به ويژه ري ترت با بستر متحرک

ب) با استفاده از محلول هاي مواد آلي که داراي نقطة جوش بالايي هستند.

ج) با استفاده ازروش هيدرواستاتيک

سرد کردن

پس از اتمام فرآيند دمايي لازم است بلافاصله قوطيها را با روش مناسب سرد و خشک کنيم تا از تغييرات نامطلوب جلوگيري شود.

انبار کردن و نگهداري کنسرو

کنسروها را بلافاصله بعد از توليد نمي شود مصرف کرد و لازم است آنها را براي مدت کوتاهي در شرايط ويژه نگهداري کرد.

مهم ترين مواد نگهداري کنسروها

- براي جذب يکنواخت نمک در قسمت هاي مختلف بافت گوشت که انجام اين کار براي مواردي که از قرصهاي نمک استفاده شده باشد مدتي وقت لازم دارد.

- به منظور جذب و پخش يکنواخت روغن در بافت گوشت

- براي پخش يکنواخت مواد طعم دهنده

- جهت انجام آزمون ميکروبي و کنترل کيفي و اطمينان کامل از سلامت محصول براي رسيدن به هدفهاي بالا به طور متوسط حدود سه ماه وقت لازم است.

- براي تنظيم بازار مصرف

در اين مدت قوطي هاي کنسرو را:

الف- در دماي پايين و حدود Cْ20 نگهداري مي شود.

ب- در صورت لزوم بايستي از روش هاي مصنوعي براي کم کردن دماي محل نگهداري استفاده شود.

ج- از تهوية طبيعي يا مصنوعي براي خشک کردن قوطي ها در موارد لزوم استفاده شود که در اين صورت نحوة چيدن قوطيها و کار تنها بايد طوري باشد که عمل تهويه به خوبي صورت گيرد.

ه – قوطي هاي کنسرو را نبايد در سردخانه نگهداري نمود زيرا هم انجماد منجمد شدن و آسيب رسيدن به درزهاي آنها وجود دارد و هم امکان زنگ زدن سطح خارجي آن ها زياد است.

8- طرح بازاريابي= بايد محصولي سالم- خوشمزه- بهداشتي متناسب با همه ي قشر جامعه قيمت مناسب بسته بندي جالب و خوب ارائه دهيم.

تا فروش آن و تعداد مشتري ها زياد شود براي جلب مشتري هم بايد بسته بندي آن خوب و متفاوت با بسته بندي قبل باشد طرح هاي تبليغاتي -TV و روزنامه- مجله مهمترين چيزهايي هستند که مي توان از آنها به عنوان تبليغات استفاده کرد.

سيستم فروش= فروشگاه ها، پيش بيني توليد: يک- محصول خوب جالب تازه سالم بهداشتي خوشمزه کيفيت خوب

الف) شرح بازار هدف

1- محصول شما چيست؟ کنسرو تن گوشت شترمرغ

2- کارآيي آن کدام است؟ براي خوردن و درست کردن محصول غذاي متنوع

3- طول عمر آن چقدر است؟ 6 ماه

4- چه انواعي دارد؟ -

5- مشتريان چه کساني هستند؟ همه اقشار جامعه

6- در کجا مشتريان قرار دارند؟ در همه جا فروشگاه ها- مغازه ها و هر جا که محصول است.

7- چرا بايد مشتريان محصول شما را بخرند؟ چون محصول جديد است که شايد تهيه مواد اوليه آن به دليل در دسترس نبودن و يا مشکلات ديگر غيرممکن بوده اما با اين کار مي توان اين محصول را به صورت راحت و آزاد در اختيار آنها گذاشت.

8- در چه زمان و تحت چه شرايطي مشتريان محصول شما را مي خرند؟ در همه ي زمان ها و شرايط خاصي براي خريد آن ندارد.

9- چه نوع علايقي مشتريان دارند؟ محصول خوشمزه و متنوع باشد و همچنين علاقه دارند با اين محصول غذاهاي خود را متنوع کنند.
دسته بندی: کارآفرینی » دام و طیور

تعداد مشاهده: 1395 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:41 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: