رازجاودانگی اثار معماری
 
                     
                دسته بندي :  
فنی و مهندسی » 
معماری
                     
                
                
                  
                
                                ﻣﻘﺪﻣﻪ   اﻳﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﺮگ اﺳﺖ ﻛﻪ  ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺑﺮاي ﻳﺎﻓﺘﻦ اﺻﻮل ﺟﺎوداﻧﮕﻲ در ﻣﻲ ﺳﺎﺧﺘﻦ و آﻓﺮﻳﺪن را ﻣﻌﻨﺎدار ﻛﻨﺪ؛  زﻳﺮا ﻣﻲ ﺟﺎوداﻧﮕﻲ را ﻗﺪرت  ﺑﻴﻨﺪ و ﻣﻌﻤﺎري ﺗﺠﺴﻢ  آن ﻗﺪرت اﺳﺖ و اﻧﺴﺎن از ﺑﻪ اﻳﻦ وﺳﻴﻠﻪ  ﻣﻲ ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ ﺑﻪ ﻗﺪرت رﺳﺪ.  در واﻗﻊ اﻧﺴﺎن ﻛﻪ ﺣﻀﻮر ﺧﻮد را در دﻧﻴﺎي ﻣﺎدي ﻛﻮﺗﺎه و اﻧﺪك ﻣﻲ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ ﺗﻼش ﻛﻨﺪ ﻛﻨﺪ ﺑﺎ آﻓﺮﻳﺪن آﺛﺎر ﺟﺎوداﻧﻪ ﺧﻮد را ﺟﺎوداﻧﻪ .  ﺷﺎﻫﻜﺎرﻫﺎي ﻣﻌﻤﺎري اﻧﺴﺎن ﻋﻼﻗﻪ  ﻫﺎ ﺑﻪﺑﻲ زﻣﺎﻧﻲ و ﺗﺎزﮔﻲ  ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﻣﻲ را ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﮔﺬارد. ﺷﺪه آﺛﺎري ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ اﻛﻨﻮن زاده اﺳ ﺖ ﺑﻲ و در ﺑﻌﺪ ﻣﻲ زﻣﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺑﺮد. آﺛﺎر  وﻳﮋﮔﻲ، اﻳﻦ ﻫﺎﻳﻲ دارﻧﺪ ﻛﻪ آﻧﻬﺎ را از آﺛﺎر ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ ﻣﻲﺳﺎزد. وﻳﮋﮔﻲ ﭘﺮﺳﺶ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ    ، ﻫﺎﭼﻴﺴﺖ ﻛﻪ اﺛﺮي را از اﺛﺮ دﻳﮕﺮ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰ و آن را   1 ﻣﺎﻧﺪﮔﺎر و ﺟﺎودان ﻣﻲﻛﻨﺪ؟ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ  ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺟﺎو ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻌﺎرﻳﻒ ﻣﻜﺎﺗﺐ ﻣﺨﺘﻠﻒ از راز  داﻧﮕﻲ ﻳﻚ اﺛﺮ و ﻳﺎ از ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪاﻧﻪ و ﻣﻌﻤﺎراﻧﻪ  ﻋﺎرﻓﺎن آب ﺣﻴﺎت       اﺳﺖ. ﻗﺼﺪ در واﻗﻊ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ   دارد، ﻣﺒﻨﺎي ﺟﺎوداﻧﮕﻲ و ﻧﻪ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري ﻣﻌﻤﺎري ﺳﻨﺘﻲ را)ﻛﻪ  ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﺎﻛﻨﻮن از ﺻﻔﺖ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده اﺳﺖ( ﻣﻌﻤﺎري در ﻗﻴﺎس ﺑﺎ ﻣﺤ ﻫﺎي ﻧﻮﻳﻦ ﻛﻪ ﮔﺎه ﺣﺘﻲ از ﺻﻔﺖ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري ﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺮوﻣﻨﺪ، ﺟﺴﺘﺠﻮ .  در راﺳﺘﺎي اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ دﻗﻴﻖ واژه ﺗﺮ ﻫﺮ ﻫﺎي ﻣﻄﺮح در اﻳﻦ ﺣﻮزه و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ  ﻳﻚ از آﻧﻬﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ و ﺳﭙﺲ در ﻧﺨﺒﻪ ،اداﻣﻪ  ( ﻋﺎمﭘﺴﻨﺪ )ﻓﺮاﻧﻮﮔﺮا ،( ﺗﻌﺎرﻳﻒ اراﺋﻪ ﺷﺪه از ﻳﻚ اﺛﺮ ﺟﺎودان در ﺳﻪ ﻧﮕﺮش ﻛﻠﻲ ﭘﺴﻨﺪ )ﻧﻮﮔﺮا وﻧﮕﺮشﻫﺎي ﻓﺮاﮔﻴﺮﺗﺮ )ﺗﻮ ﺟﻪ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﻪ دو ﺑﻌﺪ ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ و ﺟﺎﻣﻌﻪ (ﮔﺮﻓﺖ ﻣﻄﺮح و ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ و ﻧﻘﺪ ﻗﺮار .  در ﻧﻬﺎﻳﺖ اﺻﻮل ﻛﻠﻲ ﺑﻪ از دﺳﺖ آﻣﺪه  ﻧﮕﺮش ﺑﺮرﺳﻲ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن، ﻫﺎي  ﻣ ﺑﺎ دﻳﮕﺎه ﭘﻴﺮﻧﻴﺎ در ﺧﺼﻮص اﺻﻮل ﻌ ﻤﺎري اﻳﺮان ﻣﻮرد ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ و ﻣﻴﺰان دﻗﺖ آﻧﻬﺎ ﻣﻮرد ﮔﺮﻓﺖ ارزﻳﺎﺑﻲ ﻗﺮار